Gå til hovedindhold

Velkommen til fritidshjemmet

Fritidshjemmets profil er en god blanding af traditionelle aktiviteter, med musik, krea, rollespil og udeliv som bærende elementer.

Indhold

    Fritidshjemmets profil er en god blanding af traditionelle aktiviteter, med musik, krea, rollespil og udeliv som bærende elementer.

    Vi tager på sommerkoloni og har stor erfaring med involvering af vores forældre i både hverdagen og via arbejdsgrupper, koloni deltagelse og dyrepasning.

    At cykle selv

    Børnene cykler selv fra skole og op på fritidshjemmet. Der er 1,5 km udelukkende på cykelsti.

    Den første tid, bliver børnene hentet på skolen, men når vi er trygge ved, at de kører selv, bliver de sat fri. Cykelturen uden voksne er et aktiv tilvalg. Vi mener, det er vigtig, at børn har rum og tid uden voksen-indblanding og at de derved får styrket evner til at orientere sig, tage vare på sig selv og andre.

    På fritidshjemmet har vi flere aktiviteter, som vi bruger særlig meget energi på. Hvert år kommer nye aktiviteter til og gamle bliver taget op til revurdering. Hertil kommer så alle vores traditioner, som vi deler med resten af institutionen. Disse er med til at farve dagligdagen på fritidshjemmet. Og ikke mindst hvad dagen ellers byder på med god plads til spontanitet.

    På skoledage har fritidshjemmet åben fra skolen slutter. Der vil dog ofte være voksne her fra kl. 11.00.

    Personalet på fritidshjemmet deltager alle et antal timer i skolen. Vi har fast en pædagog i de to børnehaveklasser, hvor vores børn går - timerne i skolen med pædagogen bliver brugt på en udeskoledag om ugen for hver klasse.

    Baunegård som ramme for udeskole

    Baunegård tilbyder unikke udendørs faciliteter - en stor legeplads som udfordrer børnenes motorik og giver dem lyst til at bevæge sig og rykke egne grænser.

    Vores placering i forhold til skoven er god og vi ønsker at finde måder at bruge skoven, som en aktiv del af projektet.

    Lige så vigtig som de udendørs aktiviteter, er formålet med at bruge Baunegård som ramme en undersøgelse af, hvad det gør ved undervisningen, børnene, dynamikken, samarbejdet - ja af alle aspekter af skoledagen, at rykke den ud af de traditionelle rammer.