Gå til hovedindhold

Udeliv - fællesskab og leg

Fritidshjemmet har en fantastisk legeplads og fri adgang til skoven, og vores børn er dygtige til at bruge omgivelserne og sig selv.

Indhold

    Udeliv og bevægelse

    Fritidshjemmet har nogle fantastiske udendørsarealer. Vi har en stor, fantastisk legeplads, fodboldbane, trampolin, klatrevæg, en vild fed svævebane, bålplads m.m., som vi deler med klubben.

    Der er fri adgang til skoven, og vores børn er dygtige til at bruge omgivelserne og sig selv. At følge de voksne når en ny del af legepladsen bliver bygget og bagefter få hjælp til at bygge videre på sin egen hule, giver plads til drømme og udfordring til ens håndværksmæssige kunnen. 

    Målene er, at vores børn har mulighed for og bliver udfordrede i deres fysiske udvikling, sådan at de for eksempel spørger: "Kan jeg tænde et bål og selv lave suppe?" eller "Kan jeg kravle til tops på klatrevæggen?"

    Målene er endvidere, at børnene oplever, at de bliver dygtigere og får bedre kontrol over deres kroppe. Naturligvis er der også et sundhedsmæssigt perspektiv for dette fokusområde, som vi er opmærksomme på, men vores udgangspunkt vil være at give børnene oplevelsen af sejr og en naturlig lyst til at bruge deres krop og naturen. 

    For at alt dette kan ske, kræver det rent praktisk, at vores område og legeplads bliver holdt i forsvarlig stand, og at nogle tænker nyskabende og udviklende tanker. Pædagogisk kræver det nærværende voksne, som er med ude at lege og udfordrer børnene i deres kunnen.

    Vi håber, at et af resultaterne af dette vil være, at mange børn fortsat vælger at tage med på vores primitive koloni. At børnene blandt andet gennem hverdagen på fritidshjemmet er blevet så trygge ved deres egen fysik og udholdenhed, at en cykeltur i Sverige - eller kanotur i vores lille koloni-sø - ikke skræmmer dem. Naturen skal blive så velkendt, at myrer i teltet og våde sokker ikke tager modet fra børnene. 

    Udeliv og bevægelse er en stor post både på budgettet og rent personalemæssigt, men det er en prioritering, som vi opfatter som yderst vigtig. Derfor er det også hele personalegruppens ansvar fortsat at vedligeholde og udvikle dette område.

    Inde

    Indendørs har vi ikke så meget plads. Vi har et køkken i fællesrummet, som danner rammen om en masse leg på stylter, ethjulede cykler, rulleskøjter og større spil med mange børn som for eksempel ”Varulv”, der kræver plads. 

    Der er også et Krea-rum, hvor alle remedier er tilgængelige for børnene. Det giver børnene mulighed for at bruge fantasien og få ideer og inspiration fra hinanden til selv at sætte de forskellige materialer sammen som de har lyst til. Blandt andet bruger de limpistoler, brændere, laver smykker, filtrer, alt i perler og lærer at sy i hånden, og andre igen lærer at bruge en symaskine.

    Krea-rummet er også et sted hvor vi maler; vi arbejder med akrylmaling og akvarel. Børnene har mulighed for at fordybe sig i processen og at skabe et værk, som udvikler sig over tid, når der skal bruges flere dage på værket. 
    I krea-rummet er der også et ler-værksted, hvor børnene kan skabe deres helt eget udtryk og følge med i forarbejdningsprocessen, som strækker sig over flere dage, til det færdige produkt er klar. Vi har et værksted, hvor vi arbejder med træ. Både inde og ude.

    Andre rum på fritidshjemmet

    Vi har et klaver-rum, som ofte skifter udseende. Vi har et klaver og guitar, som børnene selv kan spille på. Der er også et rum med flytbare møbler, som gør at børnene selv kan bruge rummet, som de har brug for i deres leg. 
    Puderummet bruges til hulebygning, pudekamp afslapning og mange rollelege. Vi har en tumlesal, som bruges til boldspil, dans, gymnastik, bordtennis, teaterstykker og mange andre lege. I kælderen har vi også et lille hyggeligt musikrum.

    Udklædningstøj og tegnebord er i et andet lille gennemgangsrum og som alle rum på fritidshjemmet, kan det bruges til mange andre aktiviteter og danne ramme om mange forskellige lege.