Gå til hovedindhold

Børnehavens betydning i børnenes liv

Læs om børnehavens betydning i børnenes liv

Indhold

    Børnehavens betydning i børnenes liv

    ”Hvad er det børnehaven giver børnene, som de ikke i samme grad har mulighed for at få derhjemme?”

    Her er vores bud på nogle svar:

     Et stort ”eksperimentarium”

    • hvor man kan prøve meget af i frie rammer
    • hvor der er andre muligheder end hjemme
      For eksempel: dyr, cirkus, koloni, mad, musik, teater, cykelture, reb-gynger, ingen skærme
    • med en KÆMPE ressource i de andre børn
    • at spejle sig i andre, finde sine egne styrker, få inspiration, fælles erfaringer, venner
    • med tid til at lege
    • i et børneunivers: en fordybelse i nuet, processen, udførelsen, opfindelsen, oplevelsen – uden at bekymre sig om målet, formålet eller fremtiden

     Et møde med samfundet ( i en af samfundets institutioner)

    • inddragelse
    • opdragelse
    • et møde med voksnes kultur

    En oplevelse af sin egen plads

    • blandt andre
    • blandt jævnaldrende
    • i en større sammenhæng som forbereder én til livet fremover

    En vigtig social læring (og opdragelse til demokrati)

    • ved at iagttage, følge, føre an, tage og give, tage hånd om, afprøve balancer, vise hensyn, sætte sig igennem

    Kendskab til omverdenen

    • at være del af et fællesskab
    • at blive del i et fællesskab via deltagelse

    At tage ansvar og udvide sit perspektiv

    • børnene øver sig i - med de voksnes hjælp - at løse problemer selv, man må finde ud af det med hinanden, der er ikke regler som giver svar på alt.
    • der er mange ting, man udmærket kan have forskellige meninger om.
    • man kan tro forskelligt.


    Vi synes, det er et vigtigt perspektiv at have med sig, at børnene ikke skal i børnehave, fordi forældrene skal på arbejde, og ikke selv kan passe dem, men fordi børnehaven er et vigtigt sted i børns liv - derfor kommer her et par bud mere:

     At undvære sine forældre

    • og måske også savne dem - i børnehaven eller på koloni
    • giver børnene mulighed for at se sig selv i et nyt lys
    • giver mulighed for at mærke deres egen styrke

    At hvile i - samt bygge på - relationerne til andre, tætte voksne

    • at bygge sin egen identitet videre
    • at blive set af andre voksne og børn – fri for følelser og mønstre ”hjemmefra”
    • at være kendt – genkendt, forstået, anerkendt

    At have sit eget sted

    • at stå på egne ben
    • ”det er min børnehave!”

     At være en blandt mange

    • at opleve og håndtere konflikter, modstand, smerte, fællesskab
    • det dur ikke ALTID at ville have først

     At dele med andre og dele ud

    • at stå i kø og vente på tur
    • at klare en del på egen hånd
    • at dele sol og vind

     At mærke sig selv

    • sult, kulde, følelser
    • kedsomhed
    • og at tage sagen i egen hånd

     At tage initiativ

    • at få det sjovt med andre
    • at være med til at sætte noget i gang, som er spændende og meningsfuldt